Hallituksen jäsen, pääluottamusmies Piia Lipponen-Niemi

Tehtäväsi yhdistyksessämme: Lapuan kaupungin työntekijöiden pääluottamusmies ja hallituksen jäsen.
Kauanko olet toiminut yhdistyksessämme tehtävässäsi: Jyty Seinäjoki ry:ssä olen ollut 1.1.2023 lähtien, Jyty Lapua ry:n yhdistyessä Jyty Seinäjokeen. Sitä ennen olen toiminut Jyty Lapua ry pääluottamusmiehenä 2018 huhtikuusta alkaen. Siellä tuli toimittua plm lisäksi jäsenasiainhoitajana,
tiedostusvastaavana ja taloudenhoitajana.
Kauanko olet toiminut yhdistyksessämme jäsenenä: 1.1.2023 lähtien Jyty Lapua ry:n yhdistyessä Jyty Seinäjoki ry:n.
Mikä on mielestäsi ammattiyhdistystoiminnassa antoisinta: Pääluottamusmiehenä koen vaikutusmahdollisuuden ja Lapuan kaupungin työntekijöiden edustamisen tärkeäksi tässä hommassani. Homma antaa minulle paljon haastetta ja moninaisuutta. Nämä taas tuovat mielekkyyttä ja tunteen, että teen merkityksellistä työtä myös tässä yhdistystoiminnassa. Epäonnistumiset avartaa ja niistä oppii kehittämään itseään lisää, mutta kun on saanut jotakin hyvää aikaan, siitä tulee onnistumisen iloja. Kaikki nämä yhdessä luo antoisan kokonaisuuden.
Mieleenpainuvin Jyty muisto: Jyty Lapua ry alku aikoina toimiessani yhdistyksemme osallistui VPF omassa kojussaan aivan porttien edessä. Siinähän sitä oli vilskettä ja vilinää, kun jäsenet hakivat VPF lippujaan. Hauskinta oli se, kun saimme Vaasan aluetoimistosta lainalle ”kojun”, jonka saimme mahtumaan (pikemminkin tungettua) mun pieneen autoon. Siinä sitä vasta olikin, kun sitä kojua sinne takaloosteriin ängettiin ja kiikutin koko lastin vielä kotiin (20km) ja seuraavana arkipäivänä rehattiin se vielä pois toimistollemme (toiset 20km).
Kenelle suosittelet ammattiyhdistykseen kuulumista: Kaikille, joita kiinnostaa vaikutusmahdollisuus ja yhdistystoiminnan monipuolinen tekeminen. Mutta myös niille, jotka haluavat kokeilla jotakin, mitä ei ihan heti tekisi niinkään mieli. Siitä voi kokeiltaessa koituakin ihan mielekäs ja mukava juttu.
Olen Lapuan kaupungin yläkoulussa koulunkäynninohjaajana. Suunnitelmissa on aloittaa sivutoimisena yrittäjänä tässä jossain vaiheessa, kunhan nimi ja muut asiat selkeytyy.
Vapaa-aikani koostuu niin puutarhanhoidosta, omalla työpajallani puuhastelusta, ulkoilusta
ja lenkkeilystä sekä kakkujen ja muiden leivonnaisten tekemisestä. Välillä on vain mukava röhnöttää Nettflixin tai Amazon Primen ääres. Mieltä virkistävää on myös palpattaa
ystäven kanssa, joko puhelimitse tai ihan tavata. Eikä perheen kanssa vietettyä yhteistä
aikaakaan tule unohtaa. Se on tärkein.
Vielä on kesää jäljellä. Aurinkoista elokuuta ja ihanaa alkavaa syksyä kaikille. Työn iloa
ihan jokaiselle ja pidetään toisistamme huolta! Kaikkien työ on tärkeää ja merkityksellistä.

Piia Lipponen-Niemi pääluottamusmies, hallituksen jäsen Jyty Seinäjoki ry